۱۵ آذر ۱۳۸۶، ۲۰:۳۴

تشدید اختلافات مسکو -واشنگتن؛

رایس عدم بازگشت مسکو به پیمانCFE را تاسف انگیز خواند

به عقیده کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا در صورتی که روسیه در نهایت تصمیم بگیرد به پیمان "نیروهای متعارف در اروپا" (CFE) بازنگردد، این اقدام تاسف بار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رایس ضمن درخواست از روسیه برای بازنگری در تصمیم خود، استنکاف احتمالی روسیه از بازگشت به CFE را اقدامی تاسف بار توصیف کرد.

به گزارش رویترز، رایس که هم اکنون در بروکسل به سر می برد و قرار است در نشست شورای روسیه-ناتو شرکت نماید در دیدار خصوصی خود با سرگئی لاوروف همتای روسی خود این موضوع و بازگشت آن کشور به پیمان را مورد گفتگو قرار خواهد داد.

رایس تاکید کرد: برخی سؤال ها درباره انگیزه تعلیق این پیمان از سوی روسیه وجود دارد و ادامه تعلیق حضور روسیه در پیمان تاسف بار است.

پیمان CFE  در 19 دسامبر سال 1990 در پاریس توسط 16 کشور عضو ناتو و شش کشور عضو پیمان ورشو (سابق) به امضا رسید. این پیمان که محدودیتی در تعداد تانک، توپخانه و بالگردهای نظامی برای کشورهای عضو تعیین کرده است، یکی از سامانه های مهم کنترل تسلیحات در اروپا محسوب می شود.

این پیمان روز 7 نوامبر سال جاری توسط مجلس دوما تصویب و روز 16 نوامبر توسط شورای فدراسیون تائید شد، اما روسیه با ابراز نارضایتی از عدم اجرای این پیمان از سوی کشورهای ناتو امضا کننده این پیمان، چندی پیش اجرای آن را متوقف کرد، اما هنوز کاملاً از آن خارج نشده است.

کد خبر 599994

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha